Direktlänk till inlägg 20 juli 2010

Hemma från Taizé!

Av Malin - 20 juli 2010 17:27

 Jag har varit lite inaktiv den senaste tiden men igår kom jag hem från en 7 dagars lång visit i Taizé i Frankrike tillsammans med folk från Svenska Kyrkans Unga. Fast det tog 2 dagar extra för själva resan eftersom vi åkte delfinbuss ner dit. Själva resan tog 32 timmar inkl. pauser och in- eller avsläppningar av andra personer från Sverige (vi åkte en dubbelbuss fullt med folk från Mora,Stockholm,Falköping och Staffanstorp). På vägen plockade vi upp folket från Stockholm,Falköping (hämtade dem i Jönköping) och Staffanstorp (hämtade dem i Helsingborg).


Resan var rätt mysig. Var där för andra gången. Hade glömt hur svårt det kan vara att sova på en buss,spec när man lätt får nackspärr eller ont i ryggen av att sitta i samma ställning hela tiden. Satt tillsammans med syrran och två från Staffanstorp på vägen ner till Taizé vid en fyrasits med ett bord. Vaknade vid kl 6 av att syrran,som satt mittemot mig, satt och grät rätt tyst över att hon hade så ont i sitt ben,antog att hon vridit benet eller nåt i sömnen, och vi satt rätt trångt med benen alla fyra. Lyckades komma åt min ryggsäck och ge henne en värktablett,trösta henne och inse att jag borde sova mer eftersom jag började hacka tänder och må illa.


Vi kom till Taizé runt kl 13 dagen efter. Sen var vi där i en vecka. Vi slapp tält denna gång och fick sova i baracker. Mycket bättre än tält om man säger så. Kommer aldrig glömma hur mycket man frös och hur dåligt man sov när vi bodde i tält.  


Veckan gick rätt fort. Dagarna var sega men insåg efter fyra dagar att det bara var tre nätter kvar!!!


Nu var jag tillräckligt gammal för att kunna jobba istället för att hamna i samtalsgrupp. Men,vad händer? Jo,man kommer fram och försöker ansöka,men det fanns inga jobb kvar!!! Så det fick bli samtalsgrupp i år igen. Men den här gången hade jag Therese i min grupp plus två andra svenskar från Staffanstorp så det kändes rätt skönt att ha någon som kan översätta om man inte förstår. Annars fanns det två holländare,en polack och 3 st tyskar. Samtalsgrupp innebär att man diskuterar om dagens bibeltext som vi får dataskrivet. Ena sidan står det på engelska och på den andra ens eget språk. Nedanför texten finns det också en liten text från "brevet från Kina". Sen finns det lite frågor som man kan diskutera kring inom gruppen längst ner på pappret. Fast vi gillade aldrig frågorna. De var,enligt mig,rätt luddiga.


Syrran åkte på en halsinfektion under veckan och fick åka till doktorn och få antibiotika som kostade rätt mycket. Så hon fick snåla lite grann och sen få pengar av mig för hemresan. Även jag snålade. Fast allt var väldigt billigt i Taizé förutom i souvenirbutiken. En liten chipspåse kostade ca 4,50 SEK. Och en 1,5 litersflaska kostade ca 2 SEK!!! De som bor i Taizé lever väldigt enkelt, så dem tar inte mer i betalt av dem som handlar än när dem beställer dem. Alltså,de gör ingen vinst på det som dem säljer.


Dessutom ville jag snåla eftersom jag fick ett SMS från mamma om att hon hade bokat lördag och söndag för Ullevi tillsammans med 2 kusiner! Så det blir en hel del shoppning och då är det ju synd om man är pank då...


Kom hem igår kväll och var rätt stel i ryggen. Vaknade imorse av att jag var öm i nacken och i ryggen. Satt i en massagestol när vi var på Media Markt i Uppsala idag och det blev genast mycket bättre i ryggen. Fast jag har några knutar vid axlarna som måste bort innan jag blir nöjd. Dessutom måste ömheten i nacken bort. Men ryggen mår bra. Man kanske ska köpa en sån och sätta sig där efter varje styrkepass eller match??? 


Nu måste jag ta itu med min Facebook,som jag fortfarande inte har lyckats att få ordning på efter mitt uppehåll.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Malin - 5 februari 2014 20:58

Har nu varit lite off. Har varit mycket med jobb och annat.    Ligger nu i sängen. Rätt matt efter jobbet. Men det var en rolig arbetsdag. Man hann med mycket under dagen och när man för en gång skull mådde okej så blir man bara glad över att ha ...

Av Malin - 2 januari 2014 23:53

Nytt år,nya möjligheter brukar man typ säga...   2013 var ett riktigt skitår för mig. Nästan det enda positiva var att jag fick ett deltidsjobb på Arlanda. Sen har man bara famlat i mörker efter ett ljussken. Den har synts vid några tillfällen, m...

Av Malin - 17 maj 2013 00:24

Ja ni läste rätt. Efter nästan ett år med innehåll av arbetslöshet, kortare kompetensutbildning och praktikplatser så har jag äntligen fått ett deltidsjobb med lön. Detta är då på Max på Arlanda. Kortare utbildning om en vecka,sen får jag förhoppning...

Av Malin - 4 april 2013 21:37

I tisdags fyllde jag 20 år. Men det riktiga partajet varade under måndagen på ett så kallat öppet hus. Pappa fyllde 50 i lördags så därför hade vi lite extra firande. På hans födelsedag visste han inte alls vad vi hade planerat. Vi lät allt vara...

Av Malin - 3 februari 2013 19:56

Ja nu har februari kommit... Mycket händer på en månad. Fick praktikplats på ett av Uppsalas 4 Stadiumbutiker. Börjar min fyra veckors praktik där i slutet av februari.    Efter nyår bestämde jag mig för att byta klubbadress i jakt på få speltid,...

Ovido - Quiz & Flashcards