Alla inlägg under juli 2010

Av Malin - 20 juli 2010 17:27

 Jag har varit lite inaktiv den senaste tiden men igår kom jag hem från en 7 dagars lång visit i Taizé i Frankrike tillsammans med folk från Svenska Kyrkans Unga. Fast det tog 2 dagar extra för själva resan eftersom vi åkte delfinbuss ner dit. Själva resan tog 32 timmar inkl. pauser och in- eller avsläppningar av andra personer från Sverige (vi åkte en dubbelbuss fullt med folk från Mora,Stockholm,Falköping och Staffanstorp). På vägen plockade vi upp folket från Stockholm,Falköping (hämtade dem i Jönköping) och Staffanstorp (hämtade dem i Helsingborg).


Resan var rätt mysig. Var där för andra gången. Hade glömt hur svårt det kan vara att sova på en buss,spec när man lätt får nackspärr eller ont i ryggen av att sitta i samma ställning hela tiden. Satt tillsammans med syrran och två från Staffanstorp på vägen ner till Taizé vid en fyrasits med ett bord. Vaknade vid kl 6 av att syrran,som satt mittemot mig, satt och grät rätt tyst över att hon hade så ont i sitt ben,antog att hon vridit benet eller nåt i sömnen, och vi satt rätt trångt med benen alla fyra. Lyckades komma åt min ryggsäck och ge henne en värktablett,trösta henne och inse att jag borde sova mer eftersom jag började hacka tänder och må illa.


Vi kom till Taizé runt kl 13 dagen efter. Sen var vi där i en vecka. Vi slapp tält denna gång och fick sova i baracker. Mycket bättre än tält om man säger så. Kommer aldrig glömma hur mycket man frös och hur dåligt man sov när vi bodde i tält.  


Veckan gick rätt fort. Dagarna var sega men insåg efter fyra dagar att det bara var tre nätter kvar!!!


Nu var jag tillräckligt gammal för att kunna jobba istället för att hamna i samtalsgrupp. Men,vad händer? Jo,man kommer fram och försöker ansöka,men det fanns inga jobb kvar!!! Så det fick bli samtalsgrupp i år igen. Men den här gången hade jag Therese i min grupp plus två andra svenskar från Staffanstorp så det kändes rätt skönt att ha någon som kan översätta om man inte förstår. Annars fanns det två holländare,en polack och 3 st tyskar. Samtalsgrupp innebär att man diskuterar om dagens bibeltext som vi får dataskrivet. Ena sidan står det på engelska och på den andra ens eget språk. Nedanför texten finns det också en liten text från "brevet från Kina". Sen finns det lite frågor som man kan diskutera kring inom gruppen längst ner på pappret. Fast vi gillade aldrig frågorna. De var,enligt mig,rätt luddiga.


Syrran åkte på en halsinfektion under veckan och fick åka till doktorn och få antibiotika som kostade rätt mycket. Så hon fick snåla lite grann och sen få pengar av mig för hemresan. Även jag snålade. Fast allt var väldigt billigt i Taizé förutom i souvenirbutiken. En liten chipspåse kostade ca 4,50 SEK. Och en 1,5 litersflaska kostade ca 2 SEK!!! De som bor i Taizé lever väldigt enkelt, så dem tar inte mer i betalt av dem som handlar än när dem beställer dem. Alltså,de gör ingen vinst på det som dem säljer.


Dessutom ville jag snåla eftersom jag fick ett SMS från mamma om att hon hade bokat lördag och söndag för Ullevi tillsammans med 2 kusiner! Så det blir en hel del shoppning och då är det ju synd om man är pank då...


Kom hem igår kväll och var rätt stel i ryggen. Vaknade imorse av att jag var öm i nacken och i ryggen. Satt i en massagestol när vi var på Media Markt i Uppsala idag och det blev genast mycket bättre i ryggen. Fast jag har några knutar vid axlarna som måste bort innan jag blir nöjd. Dessutom måste ömheten i nacken bort. Men ryggen mår bra. Man kanske ska köpa en sån och sätta sig där efter varje styrkepass eller match??? 


Nu måste jag ta itu med min Facebook,som jag fortfarande inte har lyckats att få ordning på efter mitt uppehåll.

Av Malin - 3 juli 2010 21:10

Nu är det juli månad. Den sjätte månad på hela året. De flesta brukar beskriva juli som en väldigt varm månad. Och jag håller med. Det blir verkligen varmt på dagarna i juli. Men det kan även vara lika varmt i både maj,juni och augusti. Sen börjar det bli kallt igen. Löven faller ner från träden,det blir mycket grått väder. Sånt som man helst vill slippa. Sen kommer snön.  Burr!

 

I måndags bakade mamma och jag släta bullar. Jag höll på i en timme med att pensla bullar,sätta in och ta ut plåtar ur ugnen och ta bort de nygräddade bullarna från plåtarna och lägga dem på en sval diskbänk. När de hade svalnat så åt vi några stycken. Innan vi hann lägga alla bullarna i påsar och frysa in dem,så dök det en bulltjuv upp. Jag kommer ut till köket,ser Core stå och titta oskyldigt på mig. Upptäcker att hälften av bullarna var borta. Och den hälften låg just då i Cores mage. Hundkräk!

 

I torsdags bakade mamma och jag bullar igen,för dem andra räckte inte till så spec länge. Stod återigen en timme och gräddade bullarna. Men nu är inte hälften av bullarna uppätna av en hund. Han låg och småfes lite då och då efter att han hade ätit dem. Hans mage gillade nog inte bullarna lika mycket som han själv gjorde...

 

Efter bullbakningen i torsdags,åkte mamma,pappa och jag till Västerås för att gå på RIX FM: s festival. Jag har alltid velat åka dit de senaste åren men har aldrig lyckats gå på någon av festivalerna av en och annan anledning. Syrran drog iväg på Peace & Love-festivalen i Borlänge i måndags och kom hem ikväll,så jag hade rätt att också få ha roligt på en festival. Trots att man kanske ville gå med kompisar...

 

För tre veckor sen övningskörde jag för första gången. "Övningskörningslektionen" var då mamma och jag var ute i hundklubben med Core. Då fick jag testa att köra fram,backa och göra en U-sväng på parkeringen. Och det blev bara ett motorstopp. Och då var det när jag bromsade för fort vid början av U-svängen.

 

Övningskörde även hos mormor och morfar i tisdags. Två gånger körde jag för att kunna flytta bilen. Jag höll på att städa bilen både på utsidan och insidan. Först fick jag flytta bilen närmare vattenslangen. Sen fick jag flytta bilen till närmaste eluttag som var vid mormor och morfars garage. Sen fick jag motorstopp när jag bromsade för fort igen och fick starta om bilen. Sen blev det motorstopp om och om igen,trots att jag inte ens bromsade,trodde jag... Jag insåg senare att jag fortfarande hade broms-pedalen nedtryckt när jag släppte upp kopplingen och då blir det motorstopp såklart...

 

I onsdags var jag i Stockholm med mamma,pappa,brorsan och hans kompis för att gå på Polismuseet och Riksidrottsmuseet. Det var trevligt,solen sken och det var varmt!

 

Axeln flagnar inte längre efter solbrännan jag fick på Postkodkampen. Men det är mycket sol jag måste få på resten av kroppen. 

 

Nu vill mamsen ha datorn.

 

Kramiz från Mallan brallan! 

Ovido - Quiz & Flashcards